Dažniausiai užduodami klausimai

Kvietimas teikti paraiškas pagal 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ veiklos „Pramonės dekarbonizacija“ (toliau – Aprašas) projektų finansavimo aprašą

Ar galima paraišką teikti naujoms, šiuo metu gamybos procese nenaudojamoms, investicijoms?

Ši priemonė remia ne naujų sistemų įdiegimą, o esamų gamybos procesų atnaujinimą – technologijų pakeitimą ekologiškesnėmis ir energijos vartojimo efektyvumą didinančiomis įrangomis. Pagrindinis tikslas – skatinti įmones investuoti į jau veikiančių sprendimų modernizavimą, kad būtų sumažintas energijos suvartojimas ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos. Tokiu būdu subsidija teikiama tik už papildomas išlaidas, skirtas aukštesnio energetinio efektyvumo pasiekimui, o ne už bazinę įrangą, kuri atitiktų įprastą komercinę praktiką. Primename, kad finansuojamos investicijos turi būti naujos (nenaudotos), įsigyjamą įrangą būtina nustatyti audito ataskaitoje ir ji turi prisidėti prie realaus energijos (MWh) taupymo bei CO₂ emisijų mažinimo (t CO₂e) rodiklių;

Informacija atnaujinta: 2025 08 05
Dėl senos įrangos: koks jos likimas? Ją įmonė turi utilizuoti, parduoti? Kokiu būdu tai reikės patvirtinti/pagrįsti? Jei reikės išimti tokią įrangą iš gamybos, nuo kada konkrečiai?

Apraše nenumatyta prievolė Pareiškėjui pateikti senos (keičiamos) įrangos utilizavimą ar pardavimą  patvirtinančius dokumentus. Į gamybos procesą integravus už paramos lėšas įsigytą įrangą, anksčiau naudota įranga iš gamybinio proceso turi būti išimta;

Informacija atnaujinta: 2025 08 05
Nuo ko skaičiuojamas sutaupymas – nuo viso gamybos proceso, ar nuo tos dalies, į kurią investuojama?

Šilumos ir (arba) elektros energijos bei ŠESD emisijos kiekio sutaupymo skaičiavimus atlieka audito kompanijos. Agentūra vertindama Paraiškas vadovausis Audito ataskaitoje pateikiamais skaičiavimais. Išsamiau su auditų atlikimų gairėmis galite susipažinti adresu: https://www.ena.lt/energijos-vartojimo-auditas/ ("Pagrindiniai teisės aktai"/ Auditų atlikimo metodikos);

Informacija atnaujinta: 2025 08 05
Aprašo 24.1 p. nurodytos išlaidos, patiriamos diegiant gamybos procesų energijos vartojimo efektyvumą didinančias ir taip prie energijos vartojimo ir ŠESD mažinimo prisidedančias technologijas pagal pareiškėjo nurodytą informaciją apie planuojamas įsigyti ir įdiegti technologijas. Ar šis sąrašas baigtinis, ar galimos ir kitos, didesnio efektyvumo, investicijos?

Investicijų sąrašas, nurodytas Aprašo 24.1 p., yra baigtinis, t. y. nesančios šiame sąraše investicijos pagal šią priemonę finansuojamos negali būti;

Informacija atnaujinta: 2025 08 05
Ar šio kvietimo atveju tinkamos finansuoti Išlaidos gali būti patirtos iki projekto paraiškos pateikimo vertinti?

Aprašo 17 p. numatyta, kad  Projekto veiklų (darbų) pradžia suprantama taip, kaip ji apibrėžiama Reglamento 651/2014 2 straipsnio 23 punkte.  Reglamento 23 punktas teigia, kad darbų pradžia – su investicija susijusių statybos darbų pradžia arba pirmasis teisiškai privalomas įsipareigojimas užsakyti įrenginius, arba bet kuris kitas įsipareigojimas, dėl kurio investicija tampa neatšaukiama, žiūrint, kuris įvykis pirmesnis. Žemės pirkimas ir parengiamieji darbai, pvz., leidimų gavimas ir galimybių studijų vykdymas, darbų pradžia nelaikomi. Perėmimo atveju darbų pradžia laikomas momentas, kai įsigyjamas su įsigyta įmone tiesiogiai susijęs turtas.

Apibendrinant teigiama, kad pagal Aprašo 17 punktą projekto veiklų (darbų) pradžia gali būti tik po to, kai pateikiama paraiška ir tik jei dar nebuvo pradėta jokia įsipareigojanti veikla, t. y. joks įsipareigojimas užsakyti įrangą, pasirašyti sutartis dėl rangos darbų ir pan. 
Jei iki paraiškos pateikimo  pasirašyta rangos darbų sutartis,  užsakyta įranga su įpareigojimu ją įsigyti — tuomet projektas nebus tinkamas finansuoti, nes nebebus laikomas turinčiu skatinamąjį poveikį, kaip to reikalauja Reglamentas;

Informacija atnaujinta: 2025 08 05
Ar valstybinė įmonė gali pretenduoti gauti paramą pagal šią programą?

Taip, Valstybinės įmonės gali teikti Paraiškas pagal šia priemonę;

Informacija atnaujinta: 2025 08 05
Ar Aprašas numato galimybę teikti avansinį ir tarpinius mokėjimo prašymus?

ATSAKYMAS: Taip, galimi abu:

  • Avansinis mokėjimas – iki 30 % subsidijos, gavus garantiją ar laidavimą (išskyrus biudžetines/viešąsias įstaigas).
  • Tarpiniai mokėjimai – teikiami kompensavimo būdu, kai pareiškėjas jau apmokėjo išlaidas ir pateikia tai pagrindžiančius dokumentus.

Avansas išskaičiuojamas iš vėlesnių mokėjimų;

Informacija atnaujinta: 2025 08 05
Ar gali būti projektas įgyvendinamas nuomos pagrindais valdomose patalpose?

Nuomos pagrindas patalpoms – galimas.  Aprašo 18.6 punkte aiškiai nurodoma, kad projektas gali būti įgyvendinamas pastate ar ant žemės sklypo, kurie priklauso pareiškėjui nuosavybės teise arba yra valdomi pagal nuomos sutartį. Tad nuomojamose patalpose įgyvendinti projektą yra leidžiama.

Informacija atnaujinta: 2025 08 05